Betaalproces en aanmaning
Als klant van WoonEnergie betaalt u maandelijks een vast bedrag: uw termijnbedrag. Zo spreidt u de energiekosten gelijkmatig over het jaar. We schrijven dit bedrag via een automatische incasso van uw rekening af. Of u maakt het bedrag zelf aan ons over.
Incassotraject
Kunt u een nota niet betalen? Dat kan iedereen gebeuren een keer overkomen. Let dan wel op dat uw betalingsachterstand niet groter wordt. Op deze pagina leest u welke stappen WoonEnergie volgt bij het innen van bedragen. Betaalt u op tijd? Dan geldt alleen stap 1.
- Nota
Betaalt u uw nota via een automatische incasso, dan wordt het termijnbedrag vanzelf van uw rekening geschreven. Maakt u het zelf over, zorg dan dat u tijdig het bedrag overmaakt naar rekeningnummer NL69 ABNA 0514 4444 44. Vermeld altijd uw klant- en accountnummer. Dan zorgen wij dat de betaling goed wordt verwerkt. - Herinnering
Heeft u een betaling gemist? Dat kan een keer gebeuren. We sturen u dan een betalingsherinnering met de vraag om het openstaande bedrag met iDEAL te betalen of zelf naar ons over te maken. Zorg ervoor dat u het bedrag binnen 15 dagen betaalt nadat u de herinnering hebt ontvangen. - Aanmaning
Heeft u binnen 15 dagen na ontvangst van de herinnering nog niet (volledig) betaald? Dan krijgt u een aanmaning. Hiervoor moet u incassokosten betalen. We volgen hier de Wet Incasso Kosten (WIK). Volgens deze wet mogen we tenminste € 40 in rekening brengen. Deze kosten kunnen oplopen als het openstaande bedrag oploopt.- Is het notabedrag € 267 of minder? Dan betaalt u € 40 incassokosten.
- Bij een notabedrag hoger dan € 267 betaalt u maximaal 15% van dat bedrag aan incassokosten.
- Hebt u een nota onder de € 50? Dan berekenen wij slechts €20 incassokosten.
- Slotsommatie
Hebben we op de vervaldatum van de aanmaning nog geen volledige betaling ontvangen? Dan krijgt u een slotsommatie. - Incassobureau
Betaalt u ook na de slotsommatie niet, dan neemt het incassobureau de openstaande nota(‘s) van ons over. Het incassobureau houdt u dan op de hoogte van de vervolgstappen. - Einde contract
Heeft u het incassobureau niet (volledig) betaald? Dan kunnen we het energiecontract stopzetten. We informeren de netbeheerder hierover, waarna de levering van energie stopt. We zijn wettelijk verplicht om ook uw gemeente te informeren. Let op: Ook na het beëindigen van uw energiecontract en de energielevering moet u uw schulden betalen. - Gerechtsdeurwaarder
Blijven uw nota’s onbetaald? Dan dragen we uw dossier over aan de gerechtsdeurwaarder. U betaalt de (wettelijke) kosten hiervoor.
Lukt het niet om uw nota’s te betalen?
Wij denken graag met u mee. Op ons informatieblad vindt u een aantal oplossingen waardoor u weer grip op uw geldzaken kunt krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een anonieme test van Geldfit. Of spreek met ons een betalingsregeling af. Bekijk hier meer informatie en de voorwaarden. Of vraag schuldhulpverlening aan bij uw gemeente.
Maakt u geen gebruik van een betalingsregeling of betaalt u uw energienota's niet? Wij zijn verplicht om uw persoonsgegevens en de hoogte van de betalingsachterstand door te geven aan uw gemeente, zodat zij contact met u kunnen op nemen over schuldhulpverlening. Wilt u dit niet? U mag dit weigeren, laat het ons dan weten. We stellen uw gemeente in dat geval ook niet op de hoogte wanneer uw betalingsachterstand aanzienlijk hoger wordt of wanneer we het energiecontract door de betalingsachterstanden gaan beëindigen.
Wilt u liever dat we uw gemeente nu al informeren zodat ze contact met u op kunnen nemen over schuldhulpverlening? Neem contact met ons op.
Bent u geen klant meer bij WoonEnergie, maar heeft u wel een betalingsachterstand bij ons? Dan vindt u op dit informatieblad alle informatie op een rij die voor u van toepassing is.
Wat is het rekeningnummer van WoonEnergie?
Wilt u een bedrag overmaken aan WoonEnergie? Dan kan dat op rekeningnummer NL69 ABNA 0514 4444 44. Vermeld altijd uw klantnummer. Dan zorgen wij dat de betaling goed wordt verwerkt.