Betaalproces en aanmaning

Als klant van WoonEnergie betaalt u maandelijks een vast bedrag: uw termijnbedrag. Zo spreidt u de energiekosten gelijkmatig over het jaar. We schrijven dit bedrag via een automatische incasso van uw rekening af of u betaalt per acceptgiro.

Incassotraject

Kunt u een nota niet betalen? Dat kan iedereen gebeuren een keer overkomen. Let dan wel op dat uw betalingsachterstand niet groter wordt. Op deze pagina leest u welke stappen WoonEnergie volgt bij het innen van bedragen. Betaalt u op tijd? Dan geldt alleen stap 1.

  1. Nota
    Betaalt u uw nota via een automatische incasso, dan wordt het termijnbedrag vanzelf van uw rekening geschreven. Betaalt u met acceptgiro, zorg dan dat u tijdig het bedrag overmaakt.

  2. Herinnering
    Die ontvangt u als de eerste incasso mislukt is of als we uw betaling niet tijdig hebben ontvangen. Als we uw e-mailadres hebben, sturen we een herinnering. Zorg dan dat het bedrag binnen 14 dagen op de rekening van WoonEnergie staat.

  3. Aanmaning
    Heeft u binnen 15 dagen na ontvangst van de herinnering nog niet (volledig) betaald? Dan krijgt u een aanmaning. Hiervoor moet u incassokosten betalen. We volgen hier de Wet Incasso Kosten (WIK). Volgens deze wet mogen we tenminste € 40 in rekening brengen. Deze kosten kunnen oplopen als het openstaande bedrag oploopt.
    • Is het notabedrag € 267 of minder? Dan betaalt u € 40 incassokosten.
    • Bij een notabedrag hoger dan € 267 betaalt u maximaal 15% van dat bedrag aan incassokosten.
    • Hebt u een nota onder de € 50? Dan berekenen wij slechts €20 incassokosten.

  4. Slotsommatie
    Hebt u na de aanmaning nog niet betaald? Dan ontvangt u een slotsommatie. Het kan zijn dat u dan ook buitengerechtelijke kosten moet betalen. Dat zijn kosten die u betaalt zonder dat we de rechter inschakelen.

  5. Gemeente en incassobureau
    Betaalt u na de slotsommatie niet? Dan neemt het incassobureau de openstaande nota(‘s) over van WoonEnergie. Het incassobureau houdt u dan op de hoogte van de vervolgstappen. We moeten van de overheid uw betalingsachterstand voor de levering van energie doorgeven aan uw gemeente. Het schuldhulpteam van uw gemeente kan contact met u opnemen om te kijken of u hulp kunt krijgen bij het aflossen van u schulden.

  6. Einde contract
    Hebt u het incassobureau niet (helemaal) betaald? Dan moeten we het contract stopzetten. We stoppen dan met het leveren van de producten en/of diensten. We informeren de netbeheerder over het stopzetten van het energiecontract. U moet wel nog steeds uw openstaande schulden aan ons betalen.

  7. Gerechtsdeurwaarder
    Blijven uw nota’s onbetaald? Dan dragen we uw dossier over aan de gerechtsdeurwaarder. U betaalt de (wettelijke) kosten hiervoor.

Lukt het niet om uw nota’s te betalen?

Wij denken graag met u mee. Op ons informatieblad over betalingsachterstanden vindt u een aantal oplossingen waardoor u weer grip op uw geldzaken kunt krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een anonieme test van Geldfit of het gratis telefoonnummer 0800 - 8115 voor hulp bij geldzorgen.

Bent u geen klant meer bij WoonEnergie, maar heeft u wel een betalingsachterstand bij ons? Dan vindt u op dit informatieblad alle informatie op een rij die voor u van toepassing is.

Wat is het rekeningnummer van WoonEnergie?

Wilt u een bedrag overmaken aan WoonEnergie? Dan kan dat op rekeningnummer NL69 ABNA 0514 4444 44. Vermeld altijd uw klantnummer. Dan zorgen wij dat de betaling goed wordt verwerkt.