Wijziging in energietarieven

De energiemarkt is flink in beweging en dat zorgt voor wisselende prijzen. We kunnen ons voorstellen dat u hier meer over wil weten. Zeker nu u net nieuwe leveringstarieven voor stroom en/of gas hebt ontvangen.

Uw variabele tarieven

Door de hoge energieprijzen kopen we energie nu voor een korte periode in. Hierdoor kunnen we sneller inspelen op de ontwikkelingen in de energiemarkt. En u dus sneller nieuwe tarieven bieden. Wijzigen uw tarieven, dan informeren we u natuurlijk vooraf. Sinds oktober doen we dit minstens 30 dagen van tevoren. 

Het prijsplafond

Vanaf 1 januari 2023 geldt er een prijsplafond voor energie dat een jaar duurt. U betaalt dan een basistarief van maximaal € 0,40 per kWh stroom en € 1,45 per m3 gas tot een verbruik van 2.900 kWh stroom en 1.200 m3 gas. En voor alles wat u meer verbruikt betaalt u uw variabele tarieven.

Vanaf januari 2023 komt er een prijsplafond. Om u al in 2022 te helpen met het verlagen van uw energierekening, ontvangt u zowel in november als in december € 190 korting van de overheid. We betalen deze € 190 korting in de tweede helft van november en december aan u uit, als u op de eerste dag van die maand stroom van ons heeft. U ontvangt het bedrag via uw rekeningnummer dat bij ons bekend is. We verrekenen de korting dus niet met uw termijnbedrag, maar storten het op uw rekening.

Meer over de overheidsmaatregelen

 

Uw termijnbedrag

Wat het effect van uw nieuwe tarieven op uw termijnbedrag is verschilt per situatie. Op het moment dat u uw jaarnota krijgt, berekenen we een nieuw termijnbedrag voor u. We houden daarbij rekening met uw energieverbruik, uw (gewijzigde) tarieven en alle huidige overheidsmaatregelen. 

Ontvangt u uw jaarnota binnen 3 maanden? Dan hoeft u uw termijnbedrag nu niet aan te passen vanwege uw nieuwe tarieven. U kunt uw jaarnota afwachten en ontvangt dan vanzelf een nieuw, passend termijnbedrag.

Ga naar Mijn WoonEnergie om te zien wanneer u uw jaarnota ontvangt, welk termijnbedrag u nu betaalt en om uw termijnbedrag te wijzigen. 

Goed om te weten: We werken er hard aan om de energiemaatregelen in onze systemen te verwerken. Zodra we hiermee klaar zijn informeren we u ook over de juiste hoogte van uw termijnbedrag.

 

Meterstanden

Heeft u een slimme meter en ons toestemming gegeven om die op afstand uit te lezen, dan hoeft u uw meterstanden niet zelf door te geven. Die krijgen we dan namelijk vanzelf binnen. Uw nieuwe tarieven verrekenen we dan met het verbruik in de periode waarin deze gelden.

Bij een traditionele meter kunt u de meterstanden doorgeven in de Oxxio App of in Mijn Oxxio.

 

Hulp bij betalen

Heeft u moeite om uw energierekening te betalen, dan helpen we u graag. U kunt met ons een betalingsregeling afspreken. Kijk op Woonenergie.nl/service/betalingsregeling/ 

Liever anoniem en gratis advies? Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om u te helpen dit weer op orde te krijgen.

 

 

Veelgestelde vragen

We zijn van plan om u over 3 maanden nieuwe leveringstarieven aan te bieden. De hoogte van de tarieven die we u dan kunnen aanbieden is afhankelijk van de ontwikkelingen op de internationale energiemarkten.

Helaas kunnen we door de huidige marktsituatie tijdelijk geen nieuwe contracten met een vaste looptijd en vaste tarieven aanbieden. De tarieven zijn hiervoor teveel in beweging. We bekijken continu of de situatie het toelaat om dit type contract weer aan te bieden.

Uw energiekosten bestaan uit drie onderdelen: leveringskosten, overheidsheffingen en netbeheerkosten. Kijk voor meer informatie op onze servicepagina over de opbouw van uw energiekosten.

Uw actuele tarieven vindt u altijd in Mijn WoonEnergie bij Mijn producten. Uw nieuwe tarieven gaan in op de datum die u heeft ontvangen in het bericht over uw wijzigende tarieven. Zodra uw nieuwe tarieven ingaan zijn deze zichtbaar in de Mijn WoonEnergie.

Uw terugleververgoeding voor het salderen is altijd gelijk aan uw all-in leveringstarief zoals dat op uw overeenkomst staat. Het all-in-tarief bestaat uit: tarief per kWh stroom, overheidsheffingen (opslag duurzame energie en energiebelasting) en 21% btw.

Goed om te weten: van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 geldt een verlaagd btw-tarief van 9% op energie (stroom en gas). Dit wordt automatisch doorberekend en verrekend op uw jaarnota.

Als u meer teruglevert dan u verbruikt, noemen we dat ‘een overschot aan teruglevering’. De terugleververgoeding die u hiervoor krijgt is € 0,09 per kWh. Hier wordt geen btw, energiebelasting en opslag duurzame energie over vergoed.

Opgewekte stroom wordt verkocht op de groothandelsmarkt. Dat geldt ook voor de groene stroom. De internationale energiemarkt kent één prijs voor elektriciteit, of deze nu duurzaam is opgewekt of niet. Op deze markt kopen energieleveranciers elektriciteit in tegen uurprijzen en gas tegen dagprijzen. Op de groothandelsmarkt aangeboden elektriciteit wordt voor een deel opgewekt uit gas. En omdat we te maken hebben met hoge gasprijzen, stijgt daardoor ook de stroomprijs op de groothandelsmarkt. Want die bestaat uit één prijs, voor alle soorten stroom.