Overheidsmaatregelen en stijgende energietarieven

Update 24 november 2022

Op deze pagina vindt u alle informatie over de overheidsmaatregelen en stijgende energietarieven op een rij. We updaten deze pagina regelmatig. Zo bent u op de hoogte van het laatste nieuws.

Overheidsmaatregelen

De energiebedrijven en de overheid hebben de afgelopen tijd gewerkt aan maatregelen voor de betaalbaarheid van de energierekening. Hieronder leest u meer over wat er tot nu toe bekend is.

Het prijsplafond

Om u in 2022 te helpen met het verlagen van uw energierekening, ontvangt u zowel in november als in december € 190 korting van de overheid. We betalen deze € 190 korting in de tweede helft van november en december aan u uit, als u op de eerste dag van die maand stroom van ons heeft. We verrekenen de korting dus niet met uw termijnbedrag, maar storten het op uw rekening.

Vanaf 1 januari 2023 geldt er een prijsplafond voor energie dat een jaar duurt. U betaalt dan een basistarief van maximaal € 0,40 per kWh stroom en € 1,45 per m3 gas tot een verbruik van 2.900 kWh stroom en 1.200 m3 gas. En voor alles wat u meer verbruikt betaalt u de tarieven die bij uw energiecontract horen.

Heeft u een vast contract met een lager tarief dan het prijsplafond? Dan blijven uw tarieven voor zowel het basisverbruik als daarboven wat ze zijn totdat uw contract afloopt.

Het prijsplafond geldt voor kleinverbruikers. Dat zijn huishoudens met stroom en gas, maar bijvoorbeeld ook voor zzp'ers en kleine winkels zoals de slager op de hoek.

Goed om te weten: We werken er hard aan om de maatregelen in onze systemen te verwerken. Zodra we hiermee klaar zijn informeren we u over de juiste hoogte van uw termijnbedrag.

Kijk voor uw jaarverbruik op uw jaarnota bij ‘Alles over uw verbruik’. U vindt uw jaarnota in Mijn WoonEnergie, net als uw tarieven.

Kunt u uw termijnbedrag al verlagen?
Het is beter om hier nog even mee te wachten. Zodra het prijsplafond is verwerkt in onze systemen kunnen we u beter advies geven over de juiste hoogte van uw termijnbedrag.

Weten welk termijnbedrag u nu betaalt? Kijk in Mijn WoonEnergie.

Andere maatregelen 2023

De overheid wil net als dit jaar ook voor volgend jaar een energietoeslag van € 1300 voor inkomens rond het sociaal minimum. Gemeenten kunnen een deel van de energietoeslag die voor 2023 beschikbaar is (maximaal € 500) al in 2022 uitbetalen.

Wilt u uw energierekening wel betalen, maar kunt u dat niet? Dan wordt u deze winter niet afgesloten van stroom en gas. In plaats daarvan kijken we met u naar de oplossingen die er zijn zoals een soepele betalingsregeling of andere hulp bij betalen.

Er komt een gezamenlijk noodfonds van de overheid en energieleveranciers. Dit moet voorkomen dat kwetsbare huishoudens met een betalingsachterstand te grote schulden opbouwen. Zodra we weten hoe u in aanmerking komt voor steun vanuit het noodfonds, dan leest u dat hier.

Vanaf 1 januari betaalt u weer 21% btw en ook de energiebelasting gaat dan omhoog. De btw-verlaging en lagere energiebelasting waren tijdelijke maatregelen die op 1 januari 2023 worden vervangen door het prijsplafond.

Overheidsmaatregelen die nu al gelden

Van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 geldt er een btw-tarief van 9% in plaats van 21%. Hoeveel deze verlaging precies oplevert, verschilt per huishouden aangezien btw geheven wordt over uw tarieven en verbruik. We verrekenen de tijdelijke btw-verlaging op uw jaarnota.

Van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 betaalt u per kWh stroom minder ‘energiebelasting’ dan in 2021. En ontvangt u meer ‘vermindering energiebelasting’ dan in 2021.

Goed om te weten: de ‘vermindering energiebelasting’ geldt alleen voor locaties met een verblijfsfunctie zoals een woning, kantoorpand, hotel of fabriek. Een adres zonder verblijfsfunctie is bijvoorbeeld een garagebox, een ketelhuis of volkstuin. Heeft uw locatie geen verblijfsfunctie? Dan is de ‘vermindering energiebelasting’ niet van toepassing.

Neemt u stroom af bij een andere energieleverancier? Dan wordt u via die leverancier gecompenseerd.

Huishoudens met een inkomen rond het sociaal minimum krijgen eenmalig ongeveer € 1300 extra om de hogere energierekening te betalen. Dit geld wordt via de gemeente uitgekeerd.

Via de VoorzieningenWijzer op Datgeldtvoormij.nl bekijkt u of u in aanmerking komt voor de extra energietoeslag. Ook vindt u er meer informatie over hoe u de extra energietoeslag kunt aanvragen. Heeft u een bijstandsuitkering, IOAW-uitkering of IOAZ-uitkering? Dan wordt de toeslag automatisch uitgekeerd door de gemeente. U hoeft dan dus niets te doen.

In 2022 reserveert de overheid extra geld voor huishoudens met lagere inkomens in slecht geïsoleerde woningen. Gemeenten mogen dit geld inzetten om kwetsbare huishoudens te helpen met energie besparen. Bijvoorbeeld via een energiebespaaradvies. Lees meer op de website van de Rijksoverheid of informeer bij uw gemeente.

Stijgende energietarieven

Wat de stijgende energietarieven voor u betekenen, hangt af van uw energiecontract. Bekijk eenvoudig welk energiecontract u bij ons heeft, wat uw tarieven zijn en wat de einddatum van uw contract is in Mijn WoonEnergie.

Goed om te weten: op dit moment bieden we geen nieuwe contracten met een vaste looptijd en vaste tarieven aan. De tarieven zijn hiervoor teveel in beweging. We bekijken continu of de situatie het toelaat om dit type contract weer aan te bieden.

Verschillende contracten

Met dit contract blijven uw leveringstarieven gelijk totdat de vaste looptijd eindigt. U krijgt voorlopig dus niet met stijgende energietarieven te maken.

Na afloop van de vaste looptijd wordt uw contract vanzelf omgezet in een contract met onbepaalde looptijd met variabele tarieven. Uiteraard informeren we u vooraf over uw nieuwe variabele tarieven. En zodra ze zijn ingegaan, heeft u de vrijheid om op elk moment kosteloos op te zeggen of een nieuw contract af te sluiten.

U heeft een contract waarbij u tarieven kunnen wijzigen. Krijgt u nieuwe tarieven, dan informeren we u daar uiteraard vooraf over. Met dit contract heeft u de vrijheid om op elk moment kosteloos op te zeggen of een nieuw contract af te sluiten.

U heeft een contract waarbij u tarieven kunnen wijzigen. Meestal gebeurt dat op 1 januari en 1 juli. Krijgt u nieuwe tarieven, dan informeren we u daar uiteraard vooraf over. Met dit contract heeft u de vrijheid om op elk moment kosteloos op te zeggen of een nieuw contract af te sluiten.

Let op: zijn uw tarieven in 2023 hoger dan de tarieven van het prijsplafond? Dan betaalt u voor het basisverbruik de tarieven van het prijsplafond. En voor alles wat u meer verbruikt de tarieven die bij uw contract horen.

Hulp bij betalen

Heeft u moeite om uw energierekening te betalen, dan helpen we u graag. U kunt met ons een betalingsregeling afspreken. Kijk voor meer informatie op Woonenergie.nl/service/betalingsregeling.

Liever anoniem en gratis advies? Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om u te helpen dit weer op orde te krijgen.